Pad Thai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jorien R. - WaarBenJij.nu Pad Thai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jorien R. - WaarBenJij.nu

Pad Thai

Blijf op de hoogte en volg Jorien

02 Maart 2013 | Thailand, Chiang Mai

Beste aardappeleters,

Het is al weer even geleden dat ik een update heb gedaan, maar ik heb het erg druk met reizen, bezichtigen, socializen en genieten. Ik ben alweer drie landen verder. Op het moment van schrijven zit ik in de bus in Cambodia, met uitzicht op een grote rode ondergaande zon en een brakend  meisje naast mij.

Een dikke maand geleden kwam ik aan in Bangkok. De overstap van Mumbai -en de Indiase cultuur als geheel- was groot. Wat is Bangkok heerlijk schoon en georganiseerd! Mijn neus werd blij van de street food (pad thai en vers fruit) en mijn ogen konden hun lol niet op bij het zien van de gezelligheid die van de groepjes backpackers afstraalde. Met een glimlach op mijn gezicht startte ik mijn tijd in zuid-oost Azië. Trouwens mede mogelijk gemaakt door het feit dat ik niets had gepland. Dit gaf mij een stressvrij bestaan als reiziger. De enige stress die ik hier tot nu toe heb gehad omvat het wijzigen van mijn reisplannen en de vraag of ik genoeg tijd heb om de hele menukaart uit te proberen. Om reisgezelschap hoefde ik mij als solo reiziger geen zorgen te maken, vanaf dag 2 in Bangkok ontmoette ik in mijn geweldige hostel leuke mensen waar ik de daaropvolgende twee weken in Noord-Thailand mee zou gaan reizen.  Samen met mijn nieuwe vrienden ontdekte ik de leuke weekendmarkt in Bangkok, chinatown, het Koninklijk Paleis (prachtig!), het magnifieke uitzicht over Bangkok vanuit het luxe Sirocco sky bar (waar The Hangover 2 is opgenomen) en uiteraard Khao San Road, waar het nachtleven bruist. Ik had van te voren niet kunnen bedenken dat ik vanaf die eerste dag niet meer alleen zou zijn, noch dat ik bijna elke dag uit zo gaan. Het eten in Thailand was een welkome verrassing, elk gerecht is een smaakbommetje! Na het bruisende Bangkok stapten we op de trein naar Ayuthaya, een plaats ten noorden van Bangkok. Hier deden we een boottocht over de rivier en fietsten we rond de oude tempels. De volgende stop, Sukothai, bracht ons nog meer oude tempels en Buddha beelden uit de 14e eeuw die samen kwamen in een groot tempelcomplex, een wereld erfgoed. Na deze duik in de geschiedenis van Thailand trokken we naar de noordelijke stad Chiang Mai. Een geweldige stad waar je makkelijk een week kan blijven hangen. Ik reisde met een blik Britten en een Deense. Vanaf Sukothai voegden een Nederlander en Fransoos zich bij ons. In Chiang Mai heb ik een leuke tijd beleefd. In de stad kun je je makkelijk verplaatsen, vaak met een gedeelde taxi. Op het moment dat ik in Chiang Mai was, was het Flower Festival gaande. Een driedaags festival met uitbundige praalwagens, leuk om mee te maken. 's Avonds bezochten we Thais boxen, ook leuk om mee te maken. Er waren zeven rondes met verschillende gewichtsklassen, de lichtste klasse betond uit jonge jongens die nog geen 15 (!) moesten zijn. 
Om zelf in een hogere gewichtsklasse te komen, heb ik de volgende dag een kookcursus gedaan. Echt een aanrader! We bereidden zes gangen en haalden de verse ingrediënten van de markt. Ik zag en gebruikte ingrediënten die ik nog nooit had gezien. Alles was erg lekker en we hebben ons buikje goed rond gegeten. 
Wellicht cliché, maar naast Thais boxen, uitgaan en het doen van een kookcursus, gaan vele backpackers een trekking doen in Chiang Mai. Met een groepje van 7 meldden wij ons aan voor een tweedaagse trektocht in de jungle  ten westen van Chiang Mai. Tijdens de trektocht reden we de eerste dag op een olifant, zwommen we in watervallen en klauterden redelijk wat af. In de avond kwamen we aan bij een hill tribe; een gemeenschap die ver weg van de bewoonde wereld woont en haar eigen voedsel verbouwt. En wiet rookt in bananenbladeren. Deze mensen maakten een heerlijke curry voor ons avonturiers, zodat we na een glaasje zelf gemaakte whisky bij het kampvuur ons matrasje in de bamboehut konden opzoeken. De volgende dag bestond  wederom uit veel gewandel, speelkwartiertjes bij een waterval en bamboe raften. Met drie anderen op een bamboe vlot werd ik door de jungle geloodst op een helaas niet zo snel stromende rivier. Het was desalniettemin genieten! Na terugkomst in Chiang Mai gingen een paar van onze vooruit naar het plaatsje Pai. Nederlandse Manon en ik bleven nog even om een dagje om een scooter te huren en de omgeving van Chiang Mai te verkennen. We reden naar een waterval en een tempel op een berg met een mooi uitzicht over de stad. In Chiang Mai (en vele andere Aziatische steden) verplaatst iedereen zich per scooter. Het is snel en goedkoop. Ik zie daarom vaak meer scooters dan auto's op de weg. Per minibus verplaatste ik mij echter van Chiang Mai naar Pai. Niet dat een busje veel comfortabeler zou zijn geweest dan een scooter. De weg was hobbelig, heuvelachtig en met veel haarspeldbochten. De chauffeur raasde over het asfalt, een sportbeha was geen overbodige luxe. Maar dat geeft geen probleem als de bestemming de moeite waard is! Pai is een relaxed hippie plaatsje met schattige houten cafeetjes en barretjes met loungekussens. Ik deelde een schattig bungalowtje met een ver strekkend uitzicht op de bergen. Een dag later had ik een bungalow met veranda en hangmat. Helemaal niet erg. In Pai genoot ik bij het zwembad van het lekkere weer, onder het genot van precies dat muziekgenre dat ik leuk vind. Tegen de verwachting in wordt er bizar vaak goede muziek gespeeld hier in Zuid-Oost Azië. Echt gericht op jonge backpackers. Ook het weer is bizar goed. In Bangkok heb ik een paar kleine regenbuitjes gehad, voor de rest is het lekker warm. In Bangkok is het vaak bewolkt, in het noorden van Thailand was de lucht blauw en waarschijnlijk ook een stuk schoner. Helemaal tijdens de trekking was dit goed te zien, toen ik sterren ging kijken zag ik er nog nooit zo veel! Allemaal perfect dus. Met deze blije boodschap sluit ik dit verhaal voor nu af. Voor mijn avonturen in Laos zullen jullie nog even moeten wachten. Dan volgt Cambodja, mijn huidige ontdekkingsstop, waar ik helemaal verliefd op ben! Noord-Thailand was erg leuk en makkelijk om rond te reizen. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe lekker het eten is. De Thai zijn bovendien vriendelijke mensen. Ik kijk er naar uit om de Thaise eilanden in een paar weken te bezoeken! 

Ps. Bedankt voor de felicitaties! Ik heb een erg leuke verjaardag gehad in Laos. Ik loop een beetje achter met updaten, maar mijn verhalen volgen nog! 

  • 02 Maart 2013 - 15:26

    KeesR:

    FANTASTISCH !! Mooi om te lezen en nog mooier dat jij dit allemaal meemaakt. Liefs papa.

  • 02 Maart 2013 - 23:11

    Trijnie:

    Geweldig Jorien, kan me indenken dat je te veel beleeft om alles te verslagen, mijn ogen struikelen over je zorgvuldig gekozen woorden......Liefs mama

  • 03 Maart 2013 - 14:58

    Lau:

    Joor, wat een gaaf verhaal heb je weer geschreven. Ik heb het al 1000000 x gezegd, maar jij kan echt schrijven als de beste!

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jorien

Actief sinds 22 Juli 2010
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 50523

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2010 - 23 December 2010

Omaha, Nebraska, USA

07 December 2012 - 30 November -0001

Wereldreis

Landen bezocht: