De witte met het warme hart. Jorien in Jamaica. - Reisverslag uit Portmore, Jamaica van Jorien R. - WaarBenJij.nu De witte met het warme hart. Jorien in Jamaica. - Reisverslag uit Portmore, Jamaica van Jorien R. - WaarBenJij.nu

De witte met het warme hart. Jorien in Jamaica.

Blijf op de hoogte en volg Jorien

16 Juli 2013 | Jamaica, Portmore

Jamaica. Land van succesvolle sprinter Usain Bolt en reggae artiest Bob Marley. Land waar ik nooit gedacht had naar toe te gaan, totdat ik iemand leerde kennen uit Jamaica.Toen ik een semester in Nebraska, USA studeerde, leerde ik Denneil kennen. Zij was mijn huisgenoot op de campus en prevelde dat ik een keer langs moest komen in Jamaica als zij er ook is. Zo gezegd, zo gedaan. Zij heeft zomervakantie en is bij haar moeder, ik ben op reis en plakte de trip naar dit Caribisch eiland in mijn reisschema.

Ik verblijf in Portmore, dat is een plaats vlakbij de hoofdstad Kingston. Bij aankomst was het ontzettend benauwd, nu is het klimaat prima te doen. Het is boven de 30 graden en het weer is wisselend tijdens mijn verblijf hier. Soms schijnt de zon de hele dag, soms alleen in de ochtend. Hoe dan ook, zo weinig mogelijk kleding om het lijf is 24 uur per dag gewenst. Met name in het huis waar ik verblijf. Hier is geen airconditioning en het dak is plat waardoor het binnen warmer is dan buiten. Alles moet in de koelkast worden bewaard en mijn flesje water zet ik standaard in de vriezer. Lekker warm hier! 

Mijn eerste indruk van Jamaica lijkt op die van India. Ik ben weer in een derde wereld land en dat is terugschakelen. Mensen leven buiten op straat.  Er zitten enorm veel gaten in de wegen. De huizen zijn van beton of klei of steen en zijn in vrolijke kleuren geschilderd. Er zijn krottenwijken die bestaan uit armetierige huizen met golfplaten daken. De winkeltjes zijn klein en hebben vrolijke en nette muurschilderingen om hun waren te adverteren. Geen verlicht Heineken bord aan de gevel van een bar maar een muurschildering met het Heineken logo. Heeft wel wat, vind ik!
Helaas werd mijn vriendinnetje ziek net nadat ik aankwam.  Dit beperkte ons in het ondernemen van activiteiten. Ook het vervoer is beperkt. Jamaica is geen backpackersland dus mijn actieve geest moest zich omschakelen naar een vakantie modus. Ik zit niet in een toeristisch gebied, dat is aan de westelijke kant van het eiland zo'n  3 uur rijden hier vandaan. Mede hierdoor ben ik een enorme minderheid. Ik word af en toe 'Whitey' genoemd. Ik val enorm op met mijn witte huidskleur en dat kan zowel een voor- als nadeel zijn. Een nadeel in de zin dat ik hogere prijzen moet betalen, een voordeel in de zin dat ik soms als interessant word gezien. Maar dat kan ook een nadeel zijn trouwens! Ik ontmoette een drugsdealer -geen grapje!- die mij wilde voorstellen aan een vriend die er voor kon zorgen dat ik terug zou kunnen naar Jamaica als ik dat wilde (inclusief een vriendin), geen kosten aan verbonden. Hij legde mij tevens heel openlijk uit hoe hij zijn goederen verscheept. Ik heb nu een hele reeks tips voor het opzetten van drugssmokkel, iets waar de mens en de mensheid in het bijzonder iets aan heeft. Als hij bovendien had geweten dat er iemand uit Nederland naar Jamaica zou komen zou hij hebben gevraagd of ik het roze xtc-pilletje met het hartje erin had kunnen meenemen. Vriend, wat denk je zelf?
Gelukkig heb ik ook een beeld gekregen van de doorsnee Jamaicaan. Ze zijn gehecht aan hun KFC en bereiden lekker eten. Niet altijd even gezond, ik heb veel gefrituurde en met meel omringde dingen gegeten. Een 'festival'  is bijvoorbeeld een ietwat zoete dumpling (hier is volgens mij geen Nederlands woord voor), bestaande uit bloem, suiker en vanille. 
Jamaicanen zijn soms moeilijk benaderbaar voor mij. Ik geef vaak een glimlach maar krijg er niet altijd een terug. Bovendien is er een taalbarrière. Engels is hun moedertaal maar iedereen spreekt Patois: een vervormd Engels accent. De zin "I am not there" zou "me nuh there" zijn. Geschreven lijkt het heel grappig, maar gesproken is het 75 procent van de tijd onverstaanbaar. Bovendien lijkt het alsof iedereen neuriet en binnensmonds praat als ze wat zeggen. Alsof ze levensmoe zijn. Dit klinkt negatief maar vanuit mijn perspectief heb ik een paar keer te maken gehad met onvriendelijke verkopers. Als je mensen leert kennen zijn ze echter aardig en behulpzaam.
Jamaicaanse meiden zijn mooi (fors) en hebben de meest uiteenlopende kapsels. Hun vrolijk geleurde kleding is een plezier voor het oog. Als ze uitgaan worden echter minuscule kledingstukken uit de kast getrokken. Het past goed bij hun manier van dansen: erg goed en erg sensueel. Ik ben drie keer uitgeweest en dat was leuk. Kennelijk ben ik twee van de drie keer de Amerikaanse rapper NeYo misgelopen, die ook in Kingston rond hangt, maar het feest ging door. 
Hoogtepunt van mijn verblijf hier is de Blue Hole. Dit is een natuurlijke bron in de bergen ten noorden van het eiland met een waterval en turkoois water  (ter vergelijking: ik zit in het zuiden wat slechts 1,5 uur rijden is).  Met een aantal vrienden van Denneil spendeerden wij de dag hier, wat heerlijk was! Je kan van de rotsen duiken en onder de waterval lopen. Ook was er een touw waarmee je jezelf in het water kan manoeuvreren, galant of niet galant. Iets vergelijkbaars heb ik in Laos gezien, het was echt prachtig! Als een kind in de snoepwinkel keerde ik terug. 

Ik ben klaar om de laatste 2,5 dag in New York te spenderen. Ik vlieg terug via NYC dus ik vond dat ik net zo goed wat extra tijd in the Big Apple kan flatteren. Omdat ik de belangrijkste toeristische trekpleisters hier al heb gedaan, staat voor mij nu shoppen op het menu! Als een kind in een snoepwinkel zal ik mij weer voelen en nu kies ik de mooiste bonbons uit. Diegene die niet meteen smelten in de hitte of waarvan het zilverkleurige omhulsel vies wordt van het rondreizen. Ik had 8 maanden een beperkte kledingkast, dus dan mag ik de laatste dollars hierin wel investeren toch? Bovendien is de dollar momenteel zeer gunstig ten opzichte van de zwakke euro. Meer voor mijn geld dus. Ik vraag bij deze alvast een inloopkast voor Sinterklaas. Ik wil ook graag paaseitjes, chocolade pepernoten, stroopwafels, Pickwick of Lipton thee (liefst uit piramidevormige zakjes) en het allerbelangrijkste is bruin brood met zaden en pitten en lekkere kaas. 

NB: voor vertrek verschijnt nog een laatste emotionele riedel van deze globetrotter in deze serie! 

  • 16 Juli 2013 - 07:16

    Mirella:

    Jaaa Jorien komt terug!:) Leuk om te lezen! Vul die backpack maar goed en tot snel! Xxx

  • 16 Juli 2013 - 09:07

    Lau:

    Jaaa joepie! Leuk om te lezen weer joortje. Tot snellie!!
    X

  • 16 Juli 2013 - 10:57

    Trijnie:

    Tjonge Jorien, zo ben je weer acht maanden verder..........ik verheug me op zaterdag, heb Sinterklaas al ingelicht en we kunnen een heel eind tegemoet komen aan je wensen :) Liefs, mama

  • 16 Juli 2013 - 11:54

    Joke:

    Nu is het echt aftellen dus! Ga nog maar even lekker "gek doen" voor je de terugreis gaat maken. We wensen je alvast een goeie reis!
    Groetjes, Geert en Joke

  • 16 Juli 2013 - 13:53

    Eke:

    Hey Jorien, wow, de tijd is gevlogen, ik heb genoten van je verhalen en foto's. Geniet er nog even lekker van!! Shop-ze in de big apple en goede reis naar huis! misschien zien we elkaar nog deze zomer in het kikkerland.
    Liefs, Eke

  • 16 Juli 2013 - 14:08

    Sinterklaas:

    En wanneer had mevrouw die inloopkast waar geplaatst willen hebben? Waist ja wel! Papa

  • 21 Juli 2013 - 08:23

    Willie:

    Indrukwekkend!Waar heen je ook gaat, kom veilig thuis.
    Willie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jorien

Actief sinds 22 Juli 2010
Verslag gelezen: 1191
Totaal aantal bezoekers 50470

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2010 - 23 December 2010

Omaha, Nebraska, USA

07 December 2012 - 30 November -0001

Wereldreis

Landen bezocht: