Van hurktoilet naar stadse fratsen. - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jorien R. - WaarBenJij.nu Van hurktoilet naar stadse fratsen. - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jorien R. - WaarBenJij.nu

Van hurktoilet naar stadse fratsen.

Blijf op de hoogte en volg Jorien

03 Juni 2013 | Australië, Sydney

Het is alweer een poosje geleden dat ik mijn blog heb ge-update. Het is er een beetje bij ingeschoten, waarschijnlijk omdat ik mij niet meer in een totaal andere wereld bevind.  Mijn nu westerse leven ziet een vrij "normale" weekinvulling. Je zou het bijna -ahum- burgerlijk kunnen noemen. Oh nee, ik haat dat woord. Ik zit notabene nog wel steeds aan de andere kant van de wereld en beleef een andere cultuur. Maar ik ben wel enorm ge-upgraded. Bij deze een update van mijn upgrade! 

Ik vloog van Bangkok via Sydney naar Melbourne, waar mijn avontuur down under startte. Gelukkig pikte David, een Australische vriend die ik heb overgehouden aan mijn exchange periode in de USA, mij op van het vliegveld. Ik viel met mijn neus in de boter, want hij nam mij op sleeptouw door Melbourne en leerde mij de eerste kleine lessen over de Australische gewoonten. Het was even omschakelen om na 4,5 maand Azië naar Australië te gaan. Ik ervoer een omgekeerde cultuurschok. Opeens zijn er toiletten in openbare gelegenheiden (gratis en met toiletpapier in overvloed!) en lopen de mensen in de stad in nette/zakelijke kleding (help! Waar is mijn kledingkast?). Het is hier bovendien veel koeler omdat het herfst/winter is. Dit had ik niet ingecalculeerd. Alsnog mag ik niet klagen.  De herfst hier is onze lente en als je wilt, kun je de gaten en vlekken tellen in de kleding van medebackpackers in de bars en disco's die aan de grotere hostelketens zijn bevestigd. Vooralsnog heb ik het backpackersleven even gelaten voor wat het is. 
Ik bleef een week in Melbourne en zag alles ins en outs van deze toerist-vriendelijke stad. Ik heb met de gratis tram en bus een hele stadstour gedaan en werd verliefd op de Victoriaanse bouwstijl van sommige gebouwen. Prachtig! Vooral de gezellige cafeetjes en barretjes in de smalle straatjes van het centrum maken dat je elk half uur een kopje thee wilt drinken. De iconische 'arcades' zijn winkelcentra's in koloniale Engelse stijl, overgehouden aan de tijd van de Britse bezetting en zijn een lust voor het oog. Uitgelezen plek om aan windowshopping te doen. Hoogtepunt van deze week was de Great Ocean Road. David nam me mee op een roadtrip over deze beroemde 243 kilometer lange weg, die aan het begin van de 20ste eeuw door soldaten werd gebouwd ter gedenkenis aan WO I. Dit is een van de mooiste dingen uit mijn reis. In slechts een uur tijd verandert de omgeving van strand naar regenwoud, naar uitgestrekte valleien en heuvels. Er hing een nevel en het miezerde een beetje, wat het ietwat sprookjesachtig maakte. Onderweg zagen we koala's en een kangaroo in het wild, wat mij als vers aangewaaide toerist natuurlijk helemaal hyper maakte. We eindigden tegen zonsondergang bij de 12 apostelen, wat geen beter moment had kunnen zijn. De 12 apostelen is een formatie van limestone pilaren, die als het ware als een natuurwonder in de zee staan. Ontzettend mooi! 
Na een week nam ik afscheid en vertrok ik per bus naar Sydney. Dat is nu 1,5 maand geleden. Ik ben hier wat langer gebleven om te werken. Ik werk als au-pair in een gezin met drie kinderen, waarvan twee gehandicapt zijn. Ik woon bij het gezin in, in een buitenwijk ten noorden van het centrum. Het is een welgestelde wijk met veel privé scholen. De omgeving heeft glooiende heuvels en ik heb een bos in de achtertuin. In de tuin lopen konijntjes en in de bomen zitten papegaaien en kaketoes. Naast mijn werk als au-pair werk ik als nanny in een ander gezin, waar ik huishoudelijke klusjes doe en met Xavier praat. Hij is perfect! Schuift de stoel voor mij aan als ik lunch voor hem heb gekookt, wast de borden af, gooit zijn afval in de prullenbak en dweilt de vloer. Perfecte man..maar hij is nog maar 3,5 jaar oud! Deze gehoorzame wijsneus heeft ontzettend veel praatjes en ik ben snel aan hem gehecht geraakt. Vooral de manier waarop hij de wereld om zich heen verklaart (" it's magic!") is geweldig en voor mij interessant omdat het mij doet denken aan mijn afstudeeronderzoek. 
Genoeg over werk en educatie. Er is een hele stad om te ontdekken. Sydney is geweldig! Het heeft alles wat je maar kunt wensen. Strand, cultuur, het op twee na oudste nationale park van de wereld, mode, lekker eten, sport, een paar havens, honderden wandelpaden door de natuur en geweldig leuke inwoners. Toeristische hoogtepunten hier zijn de Blue Mountains en de Hunter Valley. De Blue Mountains is een natuurgebied op twee uur rijden van Sydney. Uitstekende gelegenheid voor een weekendje weg. Watervallen, kabelbanen, schattige kleine dorpjes en bosrijke valleien. Er hangt een blauwe waas om de bergen door de eucalyptusbomen, vandaar de naam Blue Mountains. De Hunter Valley is de oudste wijnregio van Australië. Hoewel er momenteel niet veel druiven groeien door het winterse weer, smaakt de wijn er niet minder om. Tijdens een wijntour heb ik tientallen wijnen geproefd, een erg leuke dag! Tussen de bedrijven door ontmoet ik reisvrienden uit Zuid-Oost Azië die ook in Australië zijn met een working  holiday visa. Super leuk om weer bekende gezichten te zien! Momenteel is hier een lichtfestival gaande, genaamd Vivid. In de havens is 's avonds kunst op het gebied van licht. Het beroemde Sydney Opera House (je weet wel, dat gebouw met die witte zeilen als dak) heeft een video projectie op het dak en naast de gebruikelijke wekelijkse vuurwerkshow in de haven (ja, het is hier elke week oud en nieuw!) is er ook een water/lichtshow. Ik zou nog wel even door kunnen gaan over de dingen die ik hier doe en zie die ik in Nederland niet zou doen of zien. Ik noem het grootste 3-D bioscoopscherm ter wereld en het zien van Saturnus door een telescoop. Maar laten we het er maar op houden dat ik ook hier helemaal in mijn element ben. 

Aanstaande zondag begin ik weer met reizen. Omdat mijn wereldreis niet compleet is zonder wijziging van plannen, heb ik de planning weer omgegooid. Nou ja, eigenlijk vooral omdat ik er achter kwam dat ik meer zie als ik een andere route aanneem langs de oostkust. Ik vlieg naar Cairns en ga dan in 20 dagen naar Brisbane. Vanuit daar vlieg ik naar de volgende bestemming -nee ik ben nog niet uitgereisd-: de VS.
Ik kijk er erg naar uit om meer van Australië te zien! Niet om mijn vrienden hier achter te laten. Maar goed, er zijn altijd weer nieuwe mensen om te ontmoeten. Ik ben nu al ene half jaar aan het reizen, maar heb nu meer dan ooit het idee dat ik nog maar net weg ben. Misschien komt dit doordat ik meer contact heb met vrienden en familie in Nederland, omdat ik de stadse fratsen weer gewend ben, of omdat ik juist tegen het laatste deel van mijn reis aanloop. Maar nee vrinden, ik wil het niet horen! Heel leuk voor jullie dat je mij over twee maanden weer in het echt ziet (en voor mij uiteraard), maar.ik.wil.er.NIET.over...

  • 03 Juni 2013 - 12:49

    Loes:

    Chick! Wat een mooi verhaal weer! En ik kan niet wachten om je weer te zien hoor! ! Mis je en geniet ervan de laatse weken daar down under! Dikke kus en knuffels

  • 03 Juni 2013 - 17:35

    Danielle Joling:

    Hee Jorien,

    Ik heb al die tijd een beetje half je verslagen meegelezen, maar merk nu zelf hoe leuk het is om er ook reacties op te krijgen. Wat een toffe reis ben jij aan het maken zeg! Echt super om al die verschillende landen mee te kunnen maken. Geniet van de laatste maanden :)

    Liefs vanuit Nicaragua

  • 03 Juni 2013 - 21:25

    Trijnie:

    Zoals een kameleon van kleur verandert in zijn omgeving, zo verander jij moeiteloos mee in alle culturen en werelddelen, meid je bent een echte globetrotter! Fijn om weer van je te genieten..tot gauw! Liefs, mama

  • 04 Juni 2013 - 11:25

    Laura:

    Haha je wil er NIET over... en ik ga het toch ook lekker zeggen.. JOEPIEEEE je bent over de helft! We mogen je al bijna weer in NL ontvangen!! YES

    Nee, maar even alle gekheid op een stokje:

    Leuk verhaal weer Joor :) Veel plezier straks met je reis door Australië. Zal prachtig worden en ik snap super goed dat je nog helemaal niet wil denken aan het moment dat je weer in ons kikkerlandje aan komt. Dus doe dat maar lekker niet en duik nog even lekker in je avontuur!

    Dikke kusss

  • 10 Juni 2013 - 14:48

    Anouk:

    Hey meid!

    Wat een leuk verhaal weer en wat heb je weer veel gedaan! Super leuk om te lezen. Heel veel plezier nog op je trip en geniet er nog maar lekker van!

    Veel liefs Anouk

  • 23 Juni 2013 - 19:29

    Joke:

    Hoi Jorien,

    Onze, drie weken, vakantie is al weer om! Ga jij nog maar lekker door met genieten. Leuk om je reactie te lezen op mijn vorige berichtje en vooral je avonturen in Australië, in een notedop, mee te beleven.
    Lieve groeten, Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jorien

Actief sinds 22 Juli 2010
Verslag gelezen: 587
Totaal aantal bezoekers 50469

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2010 - 23 December 2010

Omaha, Nebraska, USA

07 December 2012 - 30 November -0001

Wereldreis

Landen bezocht: